Pralines met een pure cointreau-ganache op een bodempje van sinaasappelschil & pralines met een ganache van melkchocolade en speculaas


Vier ijverige handen, een keuken vol lekkers en een vleugje creativiteit... Meer hadden vriendin Ilse en ik niet nodig om er een geslaagde "chocoladecreatie- en baknamiddag" van te maken!  Ze had nooit eerder pralines gemaakt, maar Ilse heeft het er - zoals verwacht - ook heel goed van afgebracht!

Ziehier onze creaties...

de mijne, puur omhulsel met een pure cointreau-ganache:



die van Ilse, puur omhulsel met een ganache van melkchocolade en speculaas:


Ook proberen?
Hoe je de pralines zelf maakt en versiert, en wat je ervoor nodig hebt kan je uitgebreid HIER lezen.

Voor de vulling geef ik je in deze blogpost de ingrediënten en de beschrijving per soort...

Cointreau-pralines
(voor +/- 15 stuks)

- 85g pure chocolade (mijn voorkeur = Côte d'Or Noir de Noir met 54% cacao)
- 85g room met vetgehalte 25 - 30%
- 1,5 eetlepels (of iets minder, naar eigen smaak!) Cointreau

Eerst breng je voor de ganache de room even aan de kook in een kleine kookpot.  Dan voeg je de chocolade toe en roer je het geheel van het vuur door elkaar.  Lukt dit nog niet zo goed, dan zet je het even terug op het vuur.  Let wel op dat de chocolade zeker niet verbrandt!

Hou je van zeer zoet, dan kan je desgewenst ook wat suiker toevoegen (max. 40g), maar ik vond het in dit geval niet nodig (aangezien de Cointreau ook zoet is).  Ook een klein klontje boter mag je eventueel toevoegen.  Ook dit deed ik niet bij deze vulling.


Laat de ganache even afkoelen tot +/- kamertemperatuur en voeg dan de Cointreau toe.  Voeg het niet in 1x toe, zo kan je tussendoor af en toe eens proeven en uiteindelijk exact een hoeveelheid naar jouw smaak toevoegen.


Nu kan je de pralines vullen met de ganache en ze verder afwerken.  Hoe je dat juist doet, staat beschreven in mijn basisuitleg over pralines maken. 
Wil je op de bodem graag wat sinaasappelschil, dan rasp je eerst de (goed gewassen!) schil van een sinaasappel.  Dit doe je met behulp van een "zesteur" of gewoon met een rasp of met een mesje.  Deze stukjes schil voeg je dan toe aan de gesmolten chocolade waarmee je de pralines dicht maakt.  Zo simpel is het!






Een overschotje ganache kan je in de koelkast bewaren, maar hou er dan wel rekening mee dat hij hard wordt.  Ik verwarm een overschotje ganache soms heel even in de microgolfoven zodat het weer wat lopender wordt.  Je kan het natuurlijk ook au bain marie (boven een pan/pot met kokend water) verwarmen.  Zo ben je zeker dat er geen chocolade aanbrandt.

Speculaas-pralines
(voor +/- 15 stuks)

- 85g melkchocolade (mijn voorkeur = Côte d'Or)
- 85g room met vetgehalte 25 - 30%
- speculaas, hoeveelheid naar keuze (b.v. 3 koekjes)

Ook hier breng je voor de ganache eerst de room even aan de kook in een kleine kookpot, voeg je van het vuur de chocolade toe en roer je het tot een egaal geheel.  Lukt dit nog niet zo goed, dan zet je het even terug op het vuur, maar let erop dat de chocolade zeker niet verbrandt!  Hoe meer suiker hij bevat, hoe groter die kans.


Om er een speculaasvulling van te maken, dien je de speculaas eerst te verkruimelen.  Je kan dit natuurlijk op verschillende manieren doen, maar wij kozen voor de deegroller: stop de koekjes in een diepvrieszakje of iets dergelijks en rol er met de deegroller over tot de kruimels fijn genoeg zijn.  Zo te zien ging dat best vlotjes bij Ilse...


Voeg de kruimels toe aan de ganache en roer ze er goed door.  Ook hier kan je het best in kleine hoeveelheden toevoegen, en tussendoor eens proeven tot de smaak volgens jou goed zit.


Tenslotte vul je hiermee je pralines.  Hoe je dat juist doet en hoe je ze verder afwerkt, lees je ook weer in mijn basisuitleg over pralines maken. 
Ilse had handige flesjes bij waarmee de pralines gemakkelijk te vullen waren.  Ik doe dit meestal met een lepeltje, en wil je het echt helemaal "juist" doen, dan gebruik je een spuitzak.  Het voornaamste is natuurlijk dat de pralines gevuld geraken, gelijk hoe je dat juist aanpakt!


Daarna hebben we ook nog samen heerlijke "cake pops" gemaakt (hoe je dat doet lees je hier).  Handig, zo had ik meteen uitdeelcadeautjes voor de kindjes die twee dagen erna op Jolans verjaardagsfeestje kwamen!  Een papiertje en een strikje errond, ballonnetje toevoegen... kindjes reuzeblij!


't Was een fijne, creatieve namiddag!  Voor herhaling vatbaar!

En wie heeft er nu ook zin gekregen om eens zelf pralines te maken?

Reacties

  1. Het was echt een superleuk baknamiddagje !
    Heb veel bijgeleerd en ondertussen ook nog pralinnekes gemaakt en er staan cake pops in de ijskast klaar voor morgen :)

    Nog eens bedankt voor de uitleg en tips !

    Groetjes,
    Ilse

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Da's graag gedaan Ilse! Ik vond het ook heel gezellig... en wie weet, voor herhaling vatbaar? :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Beste Eva, ik kijk voor de eerste keer op je site, ik vind je recepten heel origineel!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Eva,

    Ik ben nu bonbons met speculaasvulling aan het maken. Ik ben erg benieuwd naar het resultaat! Ik vind het erg handig dat je alles zo uitgebreid uitlegt en er foto's bijgeplaatst hebt!

    Groetjes Caro

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Eva,

    Voor de eerste keer pralines geprobeerd (die met speculoosvulling). Ze zitten nu in de koelkast, ze zullen er waarschijnlijk niet uitzien, maar my god... die smaak :) Artisanaal niet zo gelukte, maar toch ferm goed smakende pralines, 't is ook een kunst! Nu oefening baart kunst, dus we zullen blijven proberen. Alleszins bedankt voor de heel goede en uitgebreide uitleg ;)

    bye,
    Stijn

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo! Eerst en vooral ik vind je blog echt super! Vooral omdat er zoveel foto's zijn, ik bak zelf ook redelijk veel. Pralines heb ik nog nooit geprobeerd, maar met jou uitleg moet mij dit wel lukken. Ik heb een vraagje bij je foto van de cakepops, waar heb je zo'n uitdeelzakjes gekocht? Kheb het al vaak gezocht maar in gewone grootwarenhuizen vind ik ze niet.

    Groetjes, Sarah

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik wilde al lang pralines maken, dat het ingewikkeld was maar dat is het helemaal niet dankzij uw uitleg. Ik heb de pralinemicrobe te pakken. Ik vind het heel prettig als mijn gasten vol bewondering zijn als ik zeg dat ik de pralines zelf gemaakt heb.

    Dank u

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts